نقد و بررسی انواع روش های آبکاری فلزات

با در نظر داشتن اهمیت محصولات فلزی لازم است تا به عواملی که سبب طول عمر و رونق این حیطه می شود اشاره داشت؛ به همین منظور لازم دانستیم تا این بخش را به نقد و بررسی انواع روش های آبکاری فلزات اختصاص دهیم. از انواع مختلف آبکاری در عصر حاضر در صنعت های گوناگون به منظور تغییر کاربری انواع فلزها و سایر ترکیبات انجام می گردد و کاربردهای بسیار وسیعی را شامل می باشد. آبکاری در اصل به نوعی روکش زنی اطلاق می شود که مزایای بسیاری برای کاربردهای متنوع در فلزات و سایر موارد دارد که مهم ترین آن ها افزایش مقاومت در بر خوردگی می باشد. آبکاری به عنوان متدی یاد می شود که در آن لایه ای نازک از فلز روی یک ماده دیگر به صورت پوشش قرار می گیرد.

در حال حاضر آبکاری با ۳ روش انجام پذیر است:

  • با استفاده از جریان الکتریسیته
  • یا بدون استفاده از الکتریسیته یا روش اتو کاتالیستی شیمیایی
  • و همچنین آبکاری غوطه وری انجام می شود.

آشنایی با اقسام آبکاری و ویژگی های کاربردی آنها

همانطور که اشاره شد ایم صنعت اما و اگر های زیادی دارد که رعایت همگی آنها ضروری است. ضرورت رعایت این موارد به منزله دست آورد نتایج مطلوب و رضایت بخش می باشد. در یکی از دسته بندی ها می توان به انواع روش های آبکاری فلزات به شرح زیر اشاره داشت:

  • آبکاری الکتریکی که معادل انگلیسی آن Electroplating می باشد.
  • آندایزیگ که شامل معادلAnodizing  می باشد.
  • و مورد دیگر الکتروفرمینگ است.
  • و در نهایت آبکاری بدون برق یا همان Electroless paltin یاد می شود.

در ادامه مطالب به بررسی همگی این موارد خواهیم پرداخت.

با بررسی این موارد به ویژگی ها و معایب هر روش پی خواهیم برد؛

بر این اساس می توان مناسب ترین روش را هم برای صنعت مد نظر، در نظر داشت.

اصول آبکاری الکتریکی فلزات

در حوزه انواع روش های آبکاری فلزات قابل اعلام است که آبکاری الکتریکی از جمله رایج ترین نوع آبکاری می باشد که طی آن نمک فلزی فلـز ترسـیب شـونده در آب حـل می گردد و از محلـول بدست آمده جریان الکتریسیته عبـور داده می شـود. ایـن فرایند سبب خنثی شدن بار مثبت فلز محلول در قطـب منفـی و رسـوب آن روی شی پایه که در کاتـد قـرار گرفتـه است می شـود.  بـه ایـن ترتیب پوششی از فلز مورد نظر بر روی شی پایه کشیده می شـود. در این عملیات همچنین یون هـای اکـسیژن و هیـدروژن موجـود در محلول در قطـب منفـی و مثبـت بـار خـود را از دسـت می دهند و بـه صورت حباب های گازی در کاتد و آند آزاد می گردند.

عملیات آندایزینگ به چه نحوی صورت میگیرد؟

مورد دیگر در فرایند انواع روش های آبکاری فلزات به آندایزینگ اطلاق می شود؛ این مورد فرآیندی شبیه آبکاری رایـج بـا مواجهـات و مخاطرات مشابه است. در این متد برای مقاومت فلز، سـطح فلزات که اغلب هم آلومینیوم است را با لایه اکسید فلز پوشش می دهنـد. در این مدل شی پایه در آند قرار می گیرد. .در اصل به مجموعه عملیاتی آندایزینگ گفته می شود که با فراهم آوردن یک لایه نازک اکسیدی بر روی قطعه های آلومینیومی مسبب افزایش سختی، ایجاد نمای تزئینی، مقاومت در برابر خوردگی و تغییر برخی از خصوصیات فیزیکی آنها می گردد.

 

عملیات الکتروفرمینگ چیست؟

الکتروفرمینگ فرایندی همچون آبکـاری می باشد کـه در آن شی پایه داخل قالب تحت عملیات ترسیب قرار داده می شود. در زمان های قبل از این روش به منظور ساخت لوازم منزلی همچون قاشق و چنگـال استفاده می شد ولی بـا جـایگزینی الگوریتم های جدید صنعتی، کاربرد این متد در طراحی و ساخت لوازم منزل بسیار محدود گشته است و در عصر حاضر الکتروفرمینگ برای ساخت سیستم های هدایت موج در تجهیزات رادار و جواهرسازی طلا و نقره استفاده می شود.

فرایند آبکاری بدون برق

ممکن است در خصوص فرایند های ابکاری بدون برق مواردی به گوشتان خورده باشد ولی اینک ما در چن جمله اساس کار را برای شما شرح خواهیم داد. در این روش ترسیب فلز موجود در محلول نمکی بجای بهره گیری از جریان برق با فرایندهای اکسیداسیون و احیا روی شی پایه انجام پذیر است. روش آبکاری بدون برق به عنوان یکی از مطرح ترین انواع روش های آبکاری فلزات یاد می شود.

آبکاری غوطه وری

آبکاری غوطه وری  به صورت غوطه وری ساختن یک فلز در محلول یونهای فلزی یک فلز نجیب تر انجام می گیرد. چرا که یون های فلز نجیب با ثبات تر می باشند و در نتیجه یک حرکت طبیعی برای جابجایی یون های سطحی از فلز کمتر نجیب برای تشکیل لایه ای نازک از یون های فلزی روی فلز نجیب تر وجود دارد.

لازم به یاد آوری است که آبکاری غوطه وری  فرآیندی کند است و فقط برای آبکاری فلزات كمتر نجیب با فلزات نجیب تر با صرفه است.

از بابت فلزات نجیب تر می توان گفت که، شامل فلزاتی هستند که از نظر شیمیایی بی اثر هستند که نمونه هایی از آن شامل:

  • طلا
  • پلاتین
  • یا نقره است.

روش مذکور تنها یک پوشش نازک ایجاد می نماید و پس از آن واکنش متوقف می گردد.

به نظر می رسد که آبکاری غوطه وری از کیفیت چسبندگی ضعیف تری برخوردار می باشد

به نوعی هم روکش به طور محکم به فلز پایه نمی چسبد.

مزیت های روش آبکاری با نیکل در صنعت

در بررسی انواع روش های آبکاری فلزات ، جایگاه نخستین به نیکل اختصاص دارد. نیکل به عنوان یکی از مهمترین فلزاتی یاد می شود که که در آبکاری به کار گرفته می‌شود. نیکل شامل رنگی سفید است که شبیه نقره می باشد، به طوری که کمی متمایل به زرد است و به راحتی صیقل ‌پذیر می باشد و دارای خاصیت انبساط و انقباض، جوش‌ پذیر است و مغناطیسی هم می باشد. آبکاری با محصولی چون نیکل اساساً به منظور پدید آوری یک لایه براق برای یک لایه بعدی مانند کروم و به منظور فراهم آوردن جلای سطحی خوب و مقاومت در مقابل خوردگی برای قطعات فولادی، برنجی و حتی بر روی پلاستیک هایی که با روش ‌های شیمیایی متالیزه گشته ‌اند مورد استفاده قرار می گیرد

ارتباط با مجموعه فرفورژه سازان تبریز

مشاوران خبره این مجموعه آماده هستند تا بهترین پیشنهادات و ایده ها را هم برای شما اعلام نمایند.

تا شما نیز از بابت سفارشات خود اطمینان خاطر داشته باشید.

تلفن تماس با فرفورژه سازان: 09120279201

جیمیل فرفورژه سازان تبریز برای ارتباط با ما : ferforjesazan@gmail.com