قیمت روز آهن چگونه تعیین می شود؟

در کارهای صنعتی، آهن آلات به عنوان پایه و اساس مطرح می شود. اما سوالی ممکن است ذهن شما را در گیر کند که قیمت روز آهن چگونه تعیین می شود؟ پاسخ به این سوال ممکن است متفاوت تر از آنچه که در ذهن دارید باشد. با در نظر داشتن اهمیت آهن در صنعت، باید اعلام داشت که نحوه محاسبه آن با پیچیدگی های خاصی همراه می باشد که به عوامل و فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت ها در ادامه مطالب خواهیم پرداخت. اما در یک تعریف کلی قیمت روز آهن بر اساس معیارهایی چون ضخامت، وزن، نوع پروفیل، نوع محصول از جمله میلگرد، تیر آهن، ورق آهن، شمش و دیگر موارد و واحد تولید کننده.

نحوه محاسبه وزن و حجم و قیمت آهن آلات

پیش از آنکه بخواهیم در خصوص عوامل دخیل در قیمت گذاری آهن اشاره کنیم، بایستی توضیحاتی را از پیش مطرح نماییم. در محاسبه قیمت آهن آلات طرز محاسبه وزن بر حسب کیلوگرم بر دسی متر مربع اعلام می شود و فرمول آن به این شکل است که در حجم جسم ضرب می شود و حاصل ضرب به دست آمده برابر خواهد بود با وزن هر قطعه و به منظور محاسبه حجم نیز سطح مقطع در طول ضرب خواهد شد. در نتیجه می ‌توانیم این فرمول را بنویسیم:

وزن = وزن مخصوص × قطر یا ضخامت × عرض × طول

پس با این روش هم می توان اطلاعاتی را استخراج کرد.

ولی قیمت روز آهن آلات به متریال های اصلی بستگی دارد.

آهن در زندگی ما چه کاربردی دارد

در این روزها اگر نگاهی هرچند سطحی به اطراف خود داشته باشیم درک میکنیم که تولید بسیاری از محصولات وابسته به آهن می باشد. تولیدات این حوزه مختص یک یا دو مورد نمی باشد بلکه احاطه بسیار گسترده ای دارد؛ از لوازم منزل گرفته تا تولید خودرو و بسیاری از محصولات دیگر که هر یک دارای زیر مجموعه هایی می باشد. پس با توجه به اهمیت بسیار زیاد این محصول در اقتصاد کشور، نوسانات قیمت آن‌ تبعاتی هم  به بار خواهد آورد که بدیهی است که بر زندگی مردم عادی نیز تاثیرات زیادی خواهد گذاشت. به این مثال توجه کنید که در هنگام افزایش قیمت آهن‌ آلات، قیمت خودرو، مسکن و حتی وسیله های منزل بلافاصله افزایش پیدا خواهد کرد. پس قیمت آهن ‌آلات در کشور بسیار حائز اهمیت است.

به جدای از اهمیت زیاد آن در پیش ‌بینی آن نیز دشواری هایی دیده می شود.

عوامل متنوعی چون اقتصادی، جهانی، سیاسی، محیطی، فرهنگی بر قیمت فولاد اثر می‌ گذارد.

برای دیدن به روزترین قیمت آهن به این صفحه مراجعه کنید.

قیمت انواع آهن ‌آلات در صنعت

پس از در نظر داشتن مسببات گرانی آهن آلات نوبت به بررسی انواع آهن آلات و بررسی قیمت روز آهن آلات مذکور می رسد. عوامل بسیاری تعادل سیستم عرضه و تقاضا این قبیل محصولات را بر هم می ‌زنند که در نتیجه بر قیمت تمام مقاطع فولادی موثر واقع خواهد شد؛ چرا که عمده مقاطع فولادی از شمش ساخته می ‌شوند. واضح است که میلگرد از شمش تولید می گردد پس بنابراین زمانی که در مورد هزینه های مربوط به میلگرد صحبت می نماییم باید در نظر داشته باشیم که قیمت میلگرد تحت تأثیر قیمت شمش خواهد بود.

همچنین لوله فولادی یا پروفیل جزئی از مقاطع فولادی میباشند که تولید شده از ورق‌ فولادی هستند.

پس قیمت لوله فولادی و پروفیل علاوه بر فاکتورهای یاد شده به قیمت روز ورق‌ فولادی نیز وابسته است.

بنابراین اگر تولید ورق سیاه در کشور با مشکل مواجه گردد و به نوعی قیمت آن افزایش پیدا کند

قیمت لوله درزدار و پروفیل هم بیشتر خواهد شد.

عوامل موثر بر قیمت روز آهن

از عوامل موثر در قیمت روز آهن ممکن است گزینه هایی به چشم بخورد که بسیار دور از انتظار باشد. با این حال این موارد گاهاً تاثیرات خیلی زیادی را در قیمت نهایی محصولات ایفا می کند.  برای مثال یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت روز آهن آلات نفت می باشد. می دانیم که قیمت نفت، از جمله گزینه های تاثیر گذار در اقتصاد کشور محسوب می شود. مورد بعدی در خصوص علل های تاثیر گذار در قیمت آهن مربوط به محصولات اولیه می باشد. قیمت مواد اولیه اصلی مثر سنگ آهن و قراضه و همچنین قیمت مواد اولیه پایه همانند نیکل و کروم از اصلی ترین گزینه هایی هستند که در قیمت نهایی انواع آهن آلات تاثیر گذار می باشد.

تاثیر عرضه آهن آلات در مقابل میزان تقاضا

 مانند هر محصول دیگری، از بارزترین علل های نوسانات پیش آمده در قیمت یک کالا به میزان عرضه و تقاضا در آن منطقه وابسته می باشد؛ به این نحوه است که اگر عرضه بالا باشد و تقاضا پایین باشد؛ قیمت نهایی کالا کاهش مییابد و بلعکس زمانی که عرضه کاهش پیدا کند و میزان تقاضا افزایش پیدا کند، قیمت کالا روند افزایشی را به خود میگیرد. لازم به یادآوری است که قیمت محصولات آهنی و فولادی هم از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود.

اگر بخواهیم با یک مثال این قضیه را واضح تر کنیم ؛ در نظر بگیرید وقتی که موجودی یک محصول کم گردد؛

قیمت آن محصول خاص بر اساس میزان تقاضا افزایش خواهد یافت و در حالی که موجودی محصولات زیاد باشد؛

قیمت نهایی آن محصول بخصوص تحت تاثیرات عواملی همچون نرخ ارز و بازار جهانی قرار خواهد گرفت.

مرکز تولید محصولات آهنی

با در نظر داشتن عوامل مهم و دخیل در نهایی ترین حالت قیمت روز آهن می توان حساسیت این موضوع را به آسانی درک کرد. تولیدات بسیاری از آهن آلات سرچشمه میگیرند که کیفیت نهایی محصولات بسیار متنوع می باشد و این مسئله هم تا حد زیادی وابسته به تولید کننده و متریال های اولیه می باشد. امکان برقراری تعادل بین کمیت و کیفیت یکی از اصول مهم در حوزه تولید هر محصولی می باشد. بخش محصولات تولید شده با استفاده از انواع آهن آلات بسیار وسیع می باشد و هر بخش داری زیر بخش هایی می باشد که تولید کنندگان مجزایی را طالب است. اگر شما هم به دنبال تولیداتی خاص، تحت بهترین مهندسی ها و به طور کلی خاص ترین نتایج هستید می توانید با ما در تماس باشید.

ارتباط با مجموعه فرفورژه سازان تبریز

مشاوران خبره این مجموعه آماده هستند تا بهترین پیشنهادات و ایده ها را هم برای شما اعلام نمایند.

تا شما نیز از بابت سفارشات خود اطمینان خاطر داشته باشید.

تلفن تماس با فرفورژه سازان: 09120279201

جیمیل فرفورژه سازان تبریز برای ارتباط با ما : ferforjesazan@gmail.com