ریختگری آلومینیوم

 به نام خدا       

ریخته گری       

 ریخته گری چیست؟

ریخته گری یک فرآیند ذوب و انجماد می باشد که در آن فلز با حرارت دیدن مناسب، ذوب شده و به شکل مایع بدست می آید که این مایع مذاب را داخل قالبهای از پیش آماده شده ریخته و طی زمان مشخص شده با پایین آمدن دمای ماده ی مذتب و رسیدن به دمای مناسب،قالب موجود و مورد نیاز بدست می آید. کارگاه فرفورژه سازان هم اکنون با پیشرفته ترین کوره ی ریخته گری در سریع ترین زمان ممکن قالبهای مورد نیاز شما را طراحی و اجرا می کند.
در ریخته گری با استفاده از لایه های مس و فلزات و با استفاده از موم سازی (Plasticitly) می توان قطعات و شکل های منحصر به فرد را تولید کرد. ریخته گری از قدیمی ترین روشهای شکل دادن به فلزات می باشد که در آن فلزات مورد نظر را به شکی نهایی تبدیل می کنند. در ریخته گری فلزات ذوب شده در کوره را به قالبهایی از جنس موم انتقال داده و بعدا به وسیله ی گچ ریخته گری آن را احاطه می کنند پس از اینکه مواد ذوب شده به قالب انتقال پیدا کرد شکل نهایی روی محصول ایجاد می شود برای ساخت بهتر و دقیق این محصولات باید جزئیات کاملا مد نظر گرفته شده تا محصول بدست آمده کیفیت و ظرافت بیشتر و بهتری داشته باشد. برای این منظور عموما قالبها از بهترین مواد و با دستگاه cnc ساخته میشود برای قالب گیری بهتر قالب ها را در اندازه ای بزرگتر از قطعه ی مورد نظر می سازند تا به ماده ی ریخته شده ی داخل قالب اجازه ی سرد شدن بدهد. قالبهای ریخته گری معمولا از انواع مختلفی از جنسها مثل استایرن ، گچ،سرامیک،ماسه، پارافین و .... می سازند. 

انواع ریخته گری:

انواع قالب گیری وجود دارد که با توجه به خصوصیات و ویژگی های فلز باید آلومینیوم دا ذوب کرد از جمله ریخته گری کوبشی و پرس کاری، قالب گیری گچی با ماسه، دایکست و .... در یک مدل از ریخته گری آلومینیوم از ماسه های طبیعی مانند ماسه های رودخانه ای یا ماسه های بادی مورد استفاده قرار می گیرد یا با استفاده از ماسه ی مصنوعی که از معدن ها استخراج می شود که با حذف آهک موجود د  آن می تواند دمای بالایی را تحمل کند یا از ترکیب انواع ماسه ها می توان قالب گیری کرد. خود ماسه چهار مدل می باشد . گرد، شبه گرد،چهار گوشه و مخلوطی که ماسه های مصنوعی اکثرا از نوع گرد می باشند که با توجه به ۳ نوع دیگر قابلیت عبوردهی گاز بهتری دارد ولی از استحکام ماسه های چهار گوش به خاطر چفت شدن به دلیل گوشه دار بودن آنها نمی توان آنها را نیز نادیده گرفت ولی از لحاظ عبوردهی گاز نسبت به ماسه ی گرد ضعیف تر میباشد. ماسه دارای یک نوع ترکیب است که قابلیت نسوز بودن دارد و باید حتما در انتخاب ماسه برای قالب گیری دقت کافی کرد ماسه های انتخاب شده برای قالب گیری باید به اندازه ای ریز باشد که بتواند متراکم شود و از طرفی باید مقداری از ماسه ها، درشت باشد تا بتواند گازهای حاصل از ریخته گری را از منافذ خود عبور دهد پس بهترین اندازه برای ذرات ماسه بین نیم تا ۱ میلی متر می باشد. یک مزیت مهم استفاده از ماسه این است که می توان از ماسه چند بار استفاده کرد در ریخته گری با ماسه باید ماسه را با خاک رس، چسب و آب مخلوط کرد بر همین اساس قالب های ماسه ای از نظر مواد اتصال دهنده به ۳ دسته ماسه ی تر، جعبه ی سرد و قالب حرارتی تقسیم بندی میشود.    ریخته گری پوسته ای آلومینیوم یکی ار معروف ترین روشهای ریخته گری به شما  می رود که در آن از قالبهای یک بار مصرف استفاده میشود. در این مدل قالب گیری علاوه بر آلومینیوم برای ریخته گری سایر فلزات آهنی و غیر آهنی نیز استفاده می شود. سادگی فرآیند، سرعت بالا در ساخت و امکان بازیافت مایه از مزایای ریخته گری پوسته ای آلومینیوم است.