آشنایی با آلومینیوم و ذوب آلومینیوم

آشنایی با آلومینیوم و ذوب آلومینیوم

اگر کار و مشغله ی شما امروزه با آلومینیوم است باید مطالعه و اطلاعات کافی در مورد آلومینیوم را داشته باشید در این مقاله ریخته گری فرفورژه سازان قصد دارد شما را با انواع آلومینیوم و نحوه ی ذوب و ریخته گری آشنا کند. شاید بارها و بارها شنیده باشید آلومینیوم خشک یا نرم . واقعا این یعنی چه؟           برای یافتن پاسخ خود تحقیقات فرفورژه سازان را با دقت مطالعه کنید.
آلومینیوم ۱۸ درصد از عنصر پوسته تشکیل شده است این عنصر فلزی است و در  حالت خالص فلزی نرم و ضعیف و حالت پذیراست به رنگ نقره ای که‌ این فلز خاصیت شکل پذیری فراوانی دارد. ترکیب فلز آلومینیوم با فلزات دیگر مانند منیزیم، مس و ..... می توان آن را محکم تر کرد. امروزه از آلومینیوم مصارف بسیار زیادی در ساختمان ها و صنایع و ..... می شود. معمولا این فلز رکورد دار بیشترین کاربرد بعد از آهن را به خود کسب کرده است. علت پرکاربرد بودن این فلز قیمت پایین آن است که در این جا استحکام آلومینیوم و ضد زنگ بودن آن را نباید نادیده گرفت. از جمله خصوصیات آلومینیوم این است که می تواند دوباره وارد چرخه ی بازیافت شود.       

 تفاوت آلومینیوم نرم و خشک 

آلومینیوم نرم همانطور که از اسمش نیز پیدا است به دسته ای از مصنوعات فلزات گفته می شود که بسیار نرم بوده و در برابر دما و ضربه زیاد مقاوم نیست مانند قوطی های کنسرو، بطری های نوشیدنی،  ضایعات ظروف آهنی آشپزخانه و قابلمه ها و .......       و اما آلومینیوم خشک به مصنوعات گفته می‌شود که تحت فشار و دما و ضربه  بسیار مقاوم هستند مانند پیستون و سیلندر و رینگ آلومینیوم خودروها، رادیاتور ها و ...
 و اما سوال اینجاست که چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ تفاوت این دو در میزان ناخالصی آلیاژ آلومینیوم است همانطور که در اول متن نیز گفته شد هر چه آلومینیوم خالص تر باشد نرم تر است و ارزش اقتصادی بیشتری دارد و سطح آن نیز براق تر است. ام اگر بخواهیم از آلومینیوم قطعه ای را بسازیم باید چه کنیم؟ بله با توجه به دمای ذوب آلومینیوم و نقطه ی ذوب آن را به مایع تبدیل کرده تبدیل کرده و در قالب طرح مورد نیاز را خواهیم یافت. نقطه ی ذوب آلومینیوم خالص چیزی حدود ۶۶۰ درجه سانتیگراد است که با توجه به نحوه ی ذوب و خالص یا ناخالص بودن دما نیز تغییر خواهد کرد. در این متن به  قالب گیری آلومینیوم اشاره ای شد پس توضیح مختصری در مورد ریخته گری ارائه می شود.  ریخته گری به صورت ماسه‌ای و قالب گیری: انگلیسی( sand casting)   روشی از ریخته گری است که در آن از ماسه برای قالب گیری استفاده می شود. تقریبا می شود گفت بیشتر از ۶۰ درصد قطعات ریخته گری به صورت ماسه‌ای انجام می گیرد.  البته در ریخته گری به وسیله ماسه‌ از چند نوع ماسه‌ استفاده می شود.  ماسه‌ی ترو ماسه رزینی ( چسبی) ، ماسه با چسب  سیلیکات که هر کدام توضیحات منحصر بفرد خود را دارا می باشند. اما در این مطلب ریخته گری در قالب ماسه‌ای را به صورت خلاصه عرض خواهم کرد. ۱) قرار دادن شکل قطعه بر روی یک صفحه  در داخل محفظه ( درجه)   ۲) ریختن ماسه داخل دریچه و روی مدل      ۳) فشردن ماسه برای ایجاد اثری پایدار بر روی ماسه ۴) ایجاد یک مسیر برای ریختن مواد مذاب(اگر از ماهیچه استفاده می‌کنید باید ماهیچه را در قسمت مورد نظر قرار دهید ).   ۵) چفت کردن لنگه های محفظه ( زیری و رویی)  ۶) مذاب ریزی و پر کردن حفره ی قالب  ۷) صبر کردن برای سرد و منجمد شدن   ۸)باز کردن و تخریب قالب ماسه ای و بیرون آوردن قطعه.