ریختگری شمش آلومینیوم

شمش آلومینیوم
بین آلومینیوم شمش و ریخته گری تفاوت هایی وجود دارد. آلومینیوم ریخته گری باید قالب گیری شود اول باید الگوی طراحی شده در داخل ماسه قرار گیرد بعد از ایجاد قالب آلومینیوم ذوب شده در داخل کوره با درجه حرارت استاندارد داخل قالب ریخته شده و بعد از گذشت مدت زمانی خنک شده و جامد میشود و طرح مورد نظر بدست می‌آید. اما تولید شمش آلومینیوم کاملا متفاوت است. اول از همه و برای درک کامل باید بدانیم که شمش چیست؟ 
آلومینیوم جامد که به شکل بلوک جامد و اندازه ی آن به اندازه ی مورد نظر خود مان بستگی دارد.
قطعات شمش با حذف کردن مواد اضافی شمش ایجاد شده است. شمش آلومینیوم عیب هایی دارد مانند : هر چه مقادیر افزایش یابد هزینه هم افزوده می شود. برخی از طرح ها را نمی توان از شمش ساخت.برخی از طرح ها مقرون به صرفه نیستند .
مزایای شمش: 
ساختار و قطعات قوی تر است.
 درجه ی دقت بالاست. 
در مقدار کم مقرون به صرفه است. زمان ساخت کوتاه است. 
آلومینیوم ریخته گری نیز معایب و مزایایی دارد. 
معایب این است که: 
در مقابل شمش دقت ابعادی کاهش یافته است. 
 مزیت آلومینیوم ریخته گری:  قطعات را در اندازه ی مد نظر مان می توانیم تولید کنیم.
 می توانیم قطعات منحصر به فرد و با سلیقه ی خود تولید کنیم. 
در مقدار کم مقرون به صرفه است.
شمش آلومینیوم چیست؟ Aluminium lngot  فرآورده ی غیر آهنی که برای تولیدش نیاز به قالب گیری مخصوص دارد. قالب های شمش در اندازه و شکل های متفاوت وجود دارد. شمش آلومینیوم یکی از پرکاربردترین فلزات است. شمش،  مواد تقریباً خالص و یک قطعه ای یک تکه معمولاً از فلزات است . معمولا در اشکال مستطیل شکل تولید و استفاده می شود. شمش آلومینیوم کاربردهای زیادی دارد از جمله: صنایع بسته بندی، تولید دیوار پوش ساختمان، لوازم برقی خانگی، صنایع شیشه سازی، ساخت قطعات ریخته گری، صنایع ذوب مجدد، تولید قوطی و فویل، خطوط انتقال الکتریکی، صنایع سازنده وسایل حمل و نقل از جمله کشتی سازی، راه آهن، اتومبیل سازی و .....

اولین مرحله در میان محصولات نیمه تمام ریخته گری در ساخت فولاد ، شمش است. علت پرکاربرد بودن آلومینیوم این است که این فلز دارای ویژگی هایی شامل: انعطاف پذیری، وزن سبک و قدرت است. زمانی که آلومینیوم به آلیاژ تبدیل شود خصوصیاتش نیز تغییر می کند و فلزات آلیاژی باعث اضافه شدن بعضی از خصوصیات به آلومینیوم می شوند از جمله درخشندگی بیشتر ، شکل پذیری و استحکام بیشتر و ورقه شدن. ناگفته نماند آلومینیوم فلزی، سبک ، مقاوم در برابر خوردگی و ترک خوردگی و قدرت بالا اشاره کرد. زمانی که آلیاژ آلومینیوم با مقدار مناسبی از فلزات دیگر شامل شود می تواند مقاومتی بالاتر از فولاد داشته باشد. این در صورتی است که وزن آن تقریباً یک سوم فولاد می باشد. 
آلیاژها ی آلومینیومی در حالت نوار، ورق، صفحه، فویل در صنعت حمل و نقل و خودرو، ساخت و ساز و صنعت کشتی سازی مهندسی، برق و ..... کاربرد دارد.شمش های آلومینیوم انواع مختلفی دارند از جمله: شمش ۵۰پوندی، شمش ۱۰۰۰پوندی، شمش اسلب یا تختال، شمش تیبار، شمش بلیت و .... .
ارزش پولی شمش آلومینیوم از برخی مسائل تاثیر می پذیرد : قیمت آلومینیوم در بازار فلزات، نرخ ارز مبادلاتی در بازار جهانی، اندازه و ابعاد ساخت و طراحی شمش و نوع آلیاژ بکار رفته در شمش ، ضخامت وزن نهایی.
این آلیاژ خاصیت فلزی دارد که حدود نود تا نود و شش درصد آلومینیوم خالص و یک یا چند فلز که باعث بهبود خواص آلومینیوم خواهد شد. تولید شمش از دو حالت که اولی تولید فلز از فلز اولیه و یا بازیافتی در صنعت آلومینیوم میشوند. فلز بازیافتی یا همان ثانویه فلزی است که از بازیافت قراضه ها بدست می آید و فلز اولیه مستقیم از معادن استخراج می شود. از ضایعات آلومینیوم نیز شمش ساخته و تولید می شود به این صورت که شرکتهایی مانند آلکن، روسالوهایدرو و آلکوآ از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم هستند که سی پنج درصد تولید شمش آلومینیوم از ضایعات را دارند. شرکت فرفورژه سازان با مجرب ترین و کامل ترین کادر در سطح کلانشهر تبریز آماده ی ارایه ی هر گونه مشاوره و طراحی و تولید قطعات آلومینیومی، تولید شمش آلومینیوم می باشد.